środa, 2 października 2019

Eko-druk krok po kroku (tutorial)

      Dziś słówko o tym, jak sprawić, że zapomniany szal zyska niepowtarzalny wygląd i stanie się Twoim ulubionym!
      Najpierw szukasz materiału, który chcesz ozdobić. W tym przypadku pogrzebałam w szafie i znalazłam duży szal z cienkiej bawełny w kolorze łososiowym, dawno już zapomniany i postanowiłam dać mu nowe życie ;) w nowej szacie graficznej.
Ważne, aby materiał, który wybierzesz do barwienia był naturalny (bawełna, jedwab, len), bo wszelkie sztuczne nie przyjmą naturalnych barwników, a chodzi o to, aby naturalny barwnik roślinny połączył się z naturalną nicią materiału, wniknął w nią i pozostał tam na stałe.
      Wyprałam szal i aby przygotować go do lepszego wchłonięcia barwników, zaprawiłam w roztworze ałunu. Następnie jeszcze mokry rozłożyłam płasko i ułożyłam na nim liście i kwiaty przyniesione wcześniej ze spaceru z psem – liście sumaka, śliwy, klonu i inne. Dodatkowo znalazło się tam też kilka liści eukaliptusa, którego u nas niestety ze spaceru przynieść nie można, bo póki co nie mieszkamy w wystarczająco ciepłym kraju, aby eukaliptusy rosły w przydomowych ogrodach.  Dla wzmocnienia efektu druku liście można zamoczyć w tzw. wodzie żelazowej.



Materiał jest mokry, więc wydaj się ciemniejszy, niż jest w rzeczywistości.
Całość przykryłam kawałkami folii, aby odizolować od siebie kolejne warstwy materiału i złożyłam  najpierw etapami w długi pas, a potem zwinęłam, pomagając sobie patykiem, w ścisły rulon.

Obwiązałam mocno sznurkiem, aby liście możliwie dokładnie przylegały do materiału.




Na kuchence czekał już duży garnek z wodą (jeśli chcesz barwić tkaniny w ten sposób pamiętaj, aby przeznaczyć do tego garnek, którego nie będziesz używać później do gotowania potraw!).


      Teraz nasz pakunek będzie poddany gotowaniu, bądź parzeniu. Możesz zarówno włożyć zwinięty materiał bezpośrednio do wody, możesz także umieścić go nad wodą na parowniku. Obydwa procesy spowodują, że rośliny oddadzą swe barwniki materiałowi, ale efekt będzie inny, gdy całość będzie zanurzona w wodzie, a inny, gdy będzie poddany łaźni parowej. Najlepiej wypróbuj obydwie metody i wybierz tę, której efekty bardziej będą Ci się podobać.
Ja tym razem wybrałam łaźnię parową.
Nie zapomnij przykryć garnek!
      Podczas gotowania / parowania będziesz czuć zapach, który uwalniają liście, dobrze więc jest przewietrzyć pomieszczenie, lub (jeśli masz taką możliwość) całe to przedsięwzięcie przeprowadź np. w ogrodowej kuchni – na wolnym powietrzu.
      Pakunek pozostawał w łaźni parowej ok. 1,5 godziny – pamiętałam, aby co najmniej raz go odwrócić, aby para z każdej strony mogła „popracować”. Później postawiłam całość do wystygnięcia. Jeśli jesteś niecierpliwy, to efekty swoich działań możesz sprawdzać tuż po wystudzeniu, ale dobrze będzie jeśli pozostawisz całość w spokoju np. do następnego dnia.


Potem już tylko pozostaje zaspokoić swą ciekawość i rozwinąć pakunek sprawdzając, co udało się uzyskać.



Po rozwinięciu i usunięciu roślin, wypłucz tkaninę w wodzie, do ostatniego płukania możesz dodać trochę octu, aby utrwalić efekt. Rozwieś swój nowy szal do wyschnięcia w miejscu, które nie jest bezpośrednio nasłonecznione.


Gdy już wyschnie i gdy go wyprasujesz, będziesz mogła cieszyć się jego urodą i niepowtarzalnością!



A ja zapraszam na www.mojemw.pl
Znajdziesz tam ten szal oraz inne, które również ozdobiłam metodą eko-druku :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dawno, dawno temu... (na wzór kaptorgi)

Dawno, dawno temu… Tak mogłoby się zaczynać to opowiadanie i… właściwie byłaby to prawda, bo i dawno coś tu pisałam, i rzecz o której dziś ...